wat-is-seo
Wat is SEO? Search Engine Optimazation uitgelegd. Wij proberen het duidelijk te krijgen, zodat SEO wat minder grijs wordt.
SEO, iedereen met een bedrijfswebsite krijgt meteen te horen “Heb je wel om je SEO gedacht?”, “Adverteren via Google is duur”, “Hoe regel jij je vindbaarheid?” Je kan niet om SEO heen. SEO SEO SEO, misschien word je er zelfs in de nacht wakker van SEO. Het blijft je achtervolgen! MAAR, wat is SEO dan? Search engine optimazation is niets anders dan jouw website voorbereiden voor de beste indexatie van de zoekmachines! Wat is Indexatie dan? Wat moet ik doen? Hoe werkt het allemaal? Help.
Heel simpel samengevat: SEO, Search Engine Optimazation, is jouw website voorbereieden om deze het beste te laten scoren in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines!Maar ja, hoe werkt SEO? Hoe kom je nu eindelijk boven aan in Google?!
In dit voorbeeld willen wij een fietsenmaker beter vindbaar maken. We proberen dit artikel te benaderen alsof er een fietsenmaker die goed gevonden wil worden in de regio.
Fictief domein: www.eenfietsenmaker.nl.
Doel in dit geval: Locale vindbaarheid.
Voor SEO word er gekeken naar heel veel punten waaraan je website moet voldoen. Er is niemand die precies weet welke punten, er zijn veel mensen die een goed idee hebben van deze punten.
Om het overzichtelijk te maken vatten we SEO in 3 categorieën samen:
Dit is het moeilijkste gedeelte van een SEO “expert”. De meeste SEO projecten beginnen met "Ik wil boven aan staan in Google". Regel jij het?
U heeft een (nieuw)bedrijf, dat houdt in dat u afhankelijk bent van klanten. Klanten kunnen komen aanwaaien, maar het vaak zo dat er actieve acquisitie moet worden toegepast om klanten binnen te krijgen. Een van deze onderdelen is online. Met uw website(s). Afhankelijk van uw diensten en producten past u lokale, regionale, nationale of internationale vindbaarheid toe. Dit is per bedrijf verschillend. Een fietsenmaker heeft niets aan vindbaarheid in een stad of dorp 20 kilometer verderop, terwijl een webshop met zelfgemaakte T-shirts baat heeft aan klanten uit heel Nederland, of zelfs buiten Nederland.
En je mag een vraag niet beantwoorden met een wedervraag, maar "waarmee wil je beter gevonden worden in Google?" is toch écht iets waar je over nagedacht moet hebben.
Een goede vindbaarheid begint bij het type klant, waar deze zich bevindt en hoe ze zoeken. Een persoon welke een lekke fietsband heeft wil lokaal en snel geholpen worden. Iemand die zoekt naar een aannemer voor een verbouwing wil projecten uit het verleden zien, en natuurlijk mogelijkheden tot vergelijken.
Je moet goed begrijpen dat er duizende websites zijn, hoe weet Google nu welke website het moet tonen bij welke zoekopdracht? Hoe weet Google eigenlijk dat jouw website bestaat? Hoe vertel je aan Google dat jij echt de beste partij bent?
Beginnen doen we bij de basis. Je moet er eerst voor zorgen dat je website technisch op orde is, up to date is en blijft en gericht is op jouw bezoekers. SEO toepassen om de SEO maar toe te passen werkt niet. Jouw klanten verschillen met die van ons, en moeten anders benaderd worden. Richt je echt op jouw bezoekers.
Hoe steekt je website in elkaar, is de code erachter up to date, zijn de URL's duidelijk en gestructureerd? Is je website veilig... een kleine greep uit de vele technische aspecten van een website.Techniek is belangrijk. Als je alleen al denkt hoe lang jij wil wachten op een website voordat deze geladen is. Gemiddeld genomen wacht men minder dan 1,5 seconde om te bepalen of zij de website alweer verlaten. Dus moet jouw website binnen deze 1,5 seconden geladen zijn!
Zorg ervoor dat je website onder de seconde nodig heeft om te laden. Dit komt je vindbaarheid ten goede. Voor een betere laadtijd zijn heel veel zaken te bedenken, naast snelle servers is de gebruikte programmeer-taal of zijn geoptimaliseerde afbeeldingen zeer belangrijk!
Wat is de inhoud van je website, wat kunnen bezoekers vinden en lezen op jouw website? Goede content zorgt ervoor dat bezoekers weten wat je doet, hoe je dit doet en hoe ze bij je terecht kunnen.Maar hoe maak je goede content?
Bedenk waarop je gevonden wil worden. Je moet op onderzoek uitgaan.
Wil jij gevonden worden op "fietsenmaker" of "fietsenmaker Alkmaar". Als jij een fietsenmaker bent in de regio van Alkmaar wil je natuurlijk gevonden worden op beide én dit kan, waarbij Google zelf al rekening houdt met de loccatie van de persoon. Wij willen dus als Fietsenmaker in de regio van Alkmaar goed gevonden worden op beide zoekwoorden.
Nu we bepaalt hebben dat we op deze twee zoekwoorden gevonden willen worden is het belangrijk om te kijken of het nuttig is om op deze twee woorden gevonden te worden.
Zoekwoord | Zoekvolume | Score |
---|---|---|
Fietsenmaker | 70.000 | 27 |
Fietsenmaker Alkmaar | 700 | 2 |
Fietsenmaker de Mare | 20 |
Zoekwoord: Waarop zoeken mensen op Google.
Zoekvolume: Hoeveel mensen zoeken er per maand.
Score: Hoe moeilijk is het om goed te scoren op dit zoekwoord.
Fietsenmaker is een algemeen zoekwoord gericht op alles, Fietsenmaker Alkmaar is een zoekwoord voor de plaats Alkmaar en Fietsenmaker de Mare richt zich op een wijk in Alkmaar.
Zoals je ziet wordt er meer gezocht op "Fietsenmaker", dat is logisch. Dit zoekwoord is op een schaal van 27/100 een gemiddeld zoekwoord om goed op te scoren.
Bij mijn onderzoek blijkt dat van deze 70.000 zoekresultaten ongeveer 22.000 mensen doorklikt naar de website die getoond word. De hoogst scorende website pakt daarbij ongeveer 17.000 van deze kliks.
Slechts iets meer dan 31% van de zoekopdrachten klikt daadwerkelijk op een van de websites. Hiervan klikt 77% op een link. Dat zou super zijn als je boven aan komt te staan toch? Ja, aan de ene kant wel en aan de andere kant ook weer niet. Kan jij zoveel klanten aan? Zitten al deze klanten in jouw regio binnen laten we zeggen 10 kilometer van jouw zaak?
Een goed zoekwoord voldoet aan de wensen van een klant en of jij deze mensen kan bedienen op dit zoekwoord. Heeft het nut om vindbaar te worden voor 20 zoekopdrachten per maand? Ja, maar richt je hier niet op. Dat is zonde van de tijd. Het heeft zeker nut om vindbaar te zijn op "Fietsenmaker Alkmaar", omdat 400 zoekers ook doorklikken, waarvan er 150 naar de toppositie gaan.
Stel je voor, 150 bezoekers per maand die op zoek zijn naar een fietsenmaker. Als 10% contact met je opneemt heb je 15 mensen die klant kunnen worden. Een goed zoekwoord dus. Want op het andere zoekwoord klikken misschien wel meer mensen, maar je moet waarsschijnlijk ook meer mensen teleurstellen. Als ik een fietsenmaker nodig heb moet deze in de buurt zitten. Ik zal je website verlaten, wat uiteindelijk ook weer schadelijk kan zijn voor je vindbaarheid.
Je gebruikt ze zelf ook vast wel, complete zinnen om iets op te zoeken. "Wat is de beste fietsenmaker in Alkmaar?" is natuurlijk een zin die jouw klanten kunnen intiepen in Google. Of inspreken, want dat moet je ook niet vergeten! Zoek zinnen zijn zinnen die terugkomen in je tekst waarop je gevonden wil worden.
Websites hebben een bepaalde autoriteit. Hoe meer jij aan de voorwaarden van Google voldoet, hoe hoger deze score is. Ook hier is het onbekend hoe de score precies wordt bepaald, maar is dit grotendeels wel te meten en te berekenen. Deze score van 0 tot 100 bepaald je autoriteit. Hoe hoger, hoe beter dit voor je vindbaarheid is.
Door een goede tekst, een gericht op het zoekwoord zorgt voor een hogere vindbaarheid. En verwijzende websites. In deze fase wordt het belangrijk dat je er voor zorgt dat bezoekers van je website weten wat je doet, dit vertel je ze door middel van een goede tekst. Met een goede tekst informeer en trigger je bezoekers om contact met je op te nemen.
Daarnaast moet je zorgen voor backlinks. Een goede backlink zorgt voor verkeer naar je website. Een backlink moet wel komen van een website welke iets toevoegd aan jouw website. Een backlink van een website met een hoge domein autoriteit werkt beter voor jouw website, omdat je een verwijzing (aanbeveling) krijgt van een hogere website gaat jouw score omhoog.
De hoeveelheid backlinks die je nodiog hebt per zoekwoord varieert per zoekwoord, maar je kan ervanuit gaan dat meer links goed is voor je website. Zolang de autoriteit van deze sites maar hoger ligt en geen spamlinks zijn!