hoe-werkt-google-nou-eigenlijk
Met meer dan 5,6 miljard zoekopdrachten wereldwijd kun je wel stellen dat Google een van de grootste technische impacts heeft van de afgelopen 25 jaar op de gehele wereld, maar ook op jouw bedrijf!
Maar hoe werkt Google eigenlijk? Wat bepaald nu wat je te zien krijgt als je zoekt op "fietsenmaker" of een andere zoekopdracht? Het Google zoek algoritme bepaald uiteindelijk welke resultaten getoond worden, hoe begrijp je het zoek algoritme beter en hoe kun je dat beter toepassen om meer verkeer te genereren?
Het Google zoek algoritme is een proces dat gebruikt wordt door Google om zijn inhoudt te rangschikken en gebruikt meer dan 100 factoren om te bepalen of een website een goede match is met een zoekopdracht. In deze factoren zijn onder andere opgenomen keywords, gebruiksvriendelijkheid en backlinks! Het algoritme bestaat niet uit één algoritme, maar uit een samenstelling van verschillende algoritmes om tot bepaalde resultaten te komen!
Het algoritme is een enorm complexe tool en hoe het werkt? Daar zoeken wij al jaren het antwoord op, en wij geloven dat er niemand in de hele wereld precies weet hoe het algoritme in elkaar steekt en werkt. Google en haar medewerkers zullen echt wel bewust zijn van delen van het algoritme en bepalen wat er echt belangrijk is. Er is echter nog steeds niemand die weet wat de bijna 200 factoren precies doen.
En als je er al achter komt hoe het precies werkt, heeft dat geen nut want met meer dan 2.000 updates per jaar aan het algoritme veranderd het zo’n 40 keer per week!
Als je denkt aan SEO, dan denk je vast "ik moet de titels, meta description en mijn h1-tags goed hebben staan!". En dat klopt, maar dat is echter zo‘n klein onderdeel van het geheel dat alleen het wijzigingen van de tags niet voldoende is om beter te scoren binnen Google zoekresultaten.
De meest belangrijke ranking factoren waar Google zich tegenwoordig mee bezig houdt, waar jij je mee bezig zou moeten houden zijn onder andere :
Keywords, letterlijk vertaald "sleutel woorden", zijn de belangrijkste woorden waarop je gevonden wil worden. Keywords moeten voorkomen in diverse onderdelen van de website. Denk daarbij aan de titel van de pagina, een of twee headings op je pagina, in de url van je pagina en in de eerste paragraaf van je pagina. Het is dus belangrijk om de sleutel woorden terug te laten komen in het eerste gedeelte van je webpagina, maar zorg ervoor dat het niet geforceerd word.
De teksten, en dat is ook onderdeel van gebruikerservaring, moeten natuurlijk lezen en natuurlijk aanvoelen. De leesbaarheid van een pagina heeft ook weer invloed op het gebruik en de tijd dat een bezoeker op de website zit en daadwerkelijk de inhoud leest. Zorg ervoor dat de gebruiker van je website alles te weten komt wat hij wil weten.
Als je zoekt op het woord fietsenmaker, wil je dan een pagina met alleen het woord fietsenmaker een paar honderd keer herhaalt? Of zal de persoon die zoekt informatie willen over een fietsenmaker in het algemeen?
Hoe kan een website nu vers zijn? Dat is eigenlijk eenvoudig. Verouderde pagina‘s kunnen verlopen informatie bevatten. Zorg er dus altijd voor dat goed scorende website pagina‘s ook up to date blijven. Op deze manier zorg je ervoor dat de juiste informatie getoond word.
Google maakt wel een verschil tussen informatie welke echt "vers" moet zijn, of welke verouderd mag zijn. Denk hierbij een website over een fietsenmaker en welke diensten worden aangeboden. Deze hoeft geen website te hebben welke elke week up to date is. Maar een website met nieuwsberichten scoort meer punten als de nieuws berichten bijgehouden worden en ook echt "vers" gehouden worden.
Focus je op het vers-houden van content waarvan jouw bezoekers ook verwachten dat het een verschil maakt met bijvoorbeeld 1 week terug.
Daar is de eeuwige backlink weer, maar ze zijn nodig om jouw content waardevol te maken. Met goede tekst alleen kom je er niet. Maak met goede backlinks jouw teksten echt waardevol! Je kunt backlinks vergelijken met een goed gesprek wat jij op een VRIJMIBO hebt. Als een fietsenwinkel verteld dat jij jouw fiets het beste kunt laten maken bij een bepaalde fietsenmaker zal je eerder geneigd zijn om contact te zoeken met die fietsenmaker. Als iemand die nooit fietst, of een fiets heeft, jou zegt dat je naar een andere fietsenmaker moet gaan zul je minder overtuiging hebben dat die fietsenmaker de juiste fietsenmaker is.
Hoe meer iemand weet van een onderwerp, des te eerder geloof je wat die persoon verteld. Zo werkt dat ook met backlinks. Als een gerenommeerde website jou verteld dat je product y moet halen bij een andere website geeft dat veel overtuiging.Die overtuiging vind je weer terug in een beter backlink profiel, waardoor je beter scoort.
Vroeger hoorde je vanuit Google nog wel eens updates met namen zoals "Penguin" in 2016, mobile first in 2018 en meer. Deze updates zijn er nog steeds, sterker nog Google verbeterd zijn algoritmes ongeveer 6 keer per dag. De een met meer impact dan een andere update. Veel updates halen het nieuws natuurlijk niet maar hebben dan ook weinig invloed op de zoekresultaten.
Google verbeterd continu om er voor te zorgen dat mensen die zoeken ook daadwerkelijk het antwoord krijgen wat ze helpt.
Als jouw website meerdere artikelen over een onderwerp heeft zal je op dat punt gezag gaan opbouwen, als je dat combineert met goede backlinks krijgt jouw website vanzelf ook gezag.Als jij altijd artikelen plaatst over een fietsenmaker, maar in eens begint over steps zul je op dat vlak minder gezag hebben dan over fietsen.
Wil je goed scoren op een bepaald onderwerp neemt Google jou meer serieus als je ook andere artikelen hebt over dat zelfde onderwerp. Wil je beter scoren op “de beste fietsenmaker in jouw regio”? Zorg dat je dan ook artikelen hebt zoals:
Je laat zien aan Google dat je verstand hebt van fietsen en dat is belangrijk voor het gezag van je website. Natuurlijk altijd weer in combinatie met backlinks. Heb je veel gerelateerde content betekent dat voor Google dat je een expert bent op een bepaald onderdeel, hoe hoger Google je zal ranken. Natuurlijk wel weer in het oog houden dat dit slechts een van de factoren is.
Hoe ervaren bezoekers van jouw website, deze website? Het is belangrijk dat gebruikers een snel resultaat krijgen, misschien een van de belangrijkste aspecten van de gebruikerservaring op een website is dat deze website snel laad. De navigatie moet top zijn, zodat bezoekers eenvoudig hun weg kunnen vinden binnen de website.
Een paar belangrijke punten waar je rekening mee dient te houden zijn onder andere, niet in volgorde van belangrijkheid.
Ik kan de laatste niet genoeg benadrukken. Snelheid is zo belangrijk. Naast dat bezoekers snel antwoorden willen hebben, wil niemand wachten. Of dat nu in de rij in een pretpark is, of op jouw website. Binnen 2 seconden wordt door de bezoeker al bepaald wat ze gaan doen, is je pagina niet geladen? Dan gaan ze 9 van de 10 keer weg!
Natuurlijk moet een website ook mobiel vriendelijk zijn. Niets is vervelender dan dat je op de bank zit, zoekt naar een onderwerp en de pagina niet goed kan lezen. Dan ben je er al klaar mee en ga je naar een andere website.