14-seo-tips-voor-meer-websiteverkeer-in-2022
Iedereen wil hoger in Google, maar in 2022 is dit misschien nog wel moeilijker dan ooit te voren! Kun je nog hoog scoren in Google?
Iedereen wil hoger scoren binnen de zoekresultaten van Google. Het allerliefste wil je op positie 1 staan met jouw product en of diensten! Boven aanstaan in de zoekresultaten levert meer verkeer op, maar in 2022 is dit misschien wel moeilijker dan ooit te voren.
Natuurlijk betekent moeilijker niet onmogelijk, en met 16 jaar ervaring zijn wij altijd op zoek naar de beste mogelijkheden om goed gevonden te worden, op relevante zoekwoorden.
Je krijgt van ons 14 tips om meer verkeer naar je website te halen doormiddel van SEO.
Om meteen met de deur in huis te vallen. In 2022 is de helft van wat je leest op het internet over SEO onzin. Dus, scheidt het kaf van het koren en zorg ervoor dat je alleen focust op zaken die wel zoden aan de dijk zetten!
Wat moet je NIET doen?
Dit zouden zoekwoorden moeten zijn die aansluiten op jouw zoekopdracht, wanneer je binnen Google bijvoorbeeld zoekt op "fietsenmaker alkmaar" komt Google met “Gerelateerde zoekopdrachten” zoals :
Leuk, maar volgens Google zelf hoef je hier geen focus op te leggen; deze zogenaamde semantische zoekwoorden voegen niets toe aan de vindbaarheid. Latent Semantic Indexing is geen focuspunt
Zorg er altijd voor dat je de content maakt die personen willen lezen, in plaats waarvan jij denkt dat ze voor kijken. Stel jouw content af op de doelgroep en zorg ervoor dat je ze begrijpt. Als we bezoekers willen aantrekken op onze top 5 beste fietsen kunnen we ze 5 producten laten zien, maar een pagina met alleen producten zal niet zo snel opgepakt worden door Google. Jouw bezoekers zoeken naar informatie over deze 5 beste fietsen. Bezoekers willen leren over die fiets, waarom het in de top 5 staat. Je kunt het beste een blog schrijven over de 5 beste fietsen, met daarin links naar die betreffende fietsen. Met een goed blog informeer je jouw bezoekers en kun je ze natuurlijk wél doorverwijzen naar de fiets.
Wat is beter:
Rankings zijn niet permanent. Als je vandaag goed scoort, betekent dat je misschien een half jaar later niet meer zo goed scoort op het zelfde zoekwoord. Dat is natuurlijk, dit is hoe ranking werkt. Houdt uw goed scorende pagina‘s in de gaten en pas deze zo nodig aan. Werk hier met tools zoals Google Search Console, daarin kun je eenvoudig bekijken wat pagina‘s zijn die een afneembare vindbaarheid hebben.
Je krijgt nu een overzicht met trefwoorden waarop jouw website gevonden word. Maar wat vooral heel belangrijk is, je ziet ook een kopje "Aantal klikken verschil". Als je deze sorteert waardoor het hoogste verschil boven aan staat weet je welke pagina minder goed scoort als voorheen. Focus op het herstellen van deze pagina‘s door ze te verfrissen, te verbeteren of misschien toch nog uit te breiden. Ze waren succesvol, maar ook dat kan je weer terugbrengen! Focus je wel op de grote verschillen, zodat je geen tijd verspilt aan iets wat te weinig oplevert!
Interne links, ook deze voegen in 2022 nog steeds toe aan jouw vindbaarheid en in je proces naar een betere score van jouw pagina binnen de zoekresultaten. Bekijk binnen je website welke pagina‘s elkaar ondersteunen. Denk hierbij aan een betere uitleg van een bepaald onderdeel wat je op een andere pagina breder bespreekt. Gebruik hier natuurlijk ook de standaard regels van links, met een keywoord als anchor tekst. Als je jouw pagina doorloopt kom je er ongetwijfeld veel tegen! Pak deze op, laat de pagina‘s met elkaar in verbinding staan en elkaar ondersteunen.
Met recente updates in algoritmes van Google in 2021 voor pagina ervaringen van Mobiele gebruikers en in februari/maart van 2022 voor de desktop is het nog belangrijker om de pagina ervaring van een gebruiker goed te onderhouden. Er zijn serieus nog steeds pagina‘s zonder HTTPS! Gelukkig niet bij jou toch? Maar denk je ook aan
Natuurlijk moet je in ogenschouw laten dat dit slechts enkele puntjes zijn van de 200 belangrijkste factoren die de website ranking bepalen. Maar zorg er voor dat je een technisch goede website hebt, zodat jouw bezoekers een betere ervaring hebben op die pagina kan nooit kwaad.
We hebben natuurlijk eerder besproken dat je moet richten op waar mensen op zoeken en hier aan moet voldoen, maar bedenk goed dat hier ook verschillende mogelijkheden in zijn. Sommige mensen zijn op zoek naar tips, terwijl andere mensen een complete gids willen hebben. Probeer je te focussen op deze verschillende wensen. Misschien lukt het je zelfs om met twee verschillend opgebouwde pagina‘s in de vorm van bijvoorbeeld een blog of een complete gids om 2 keer te ranken op een belangrijk zoekwoord voor jouw website!
Veel zoekopdrachten zijn vragen, beantwoord deze vragen in een faq op je website zodat zoekopdrachten in die strekking naar jouw account leiden. Zorg wel voor een goede uitgebreide faq met structured data. Hierdoor bestaat de kans dat jouw antwoorden opgenomen worden als rich result, wat weer voor meer verkeer kan zorgen
Alhoewel jij zelf misschien een expert bent op het gebied van fietsen kun je een website goed ondersteunen met een quote van een expert die iets verteld wat in het zelfde straatje past. Zoals je misschien gelezen hebt bij Tip1. We kunnen wel iets roepen, maar met een onderbouwing van een, of dé, expert klopt je verhaal zeker.
En soms, met een beetje geluk (Durf te vragen) wordt jouw pagina gedeeld door de expert. Dat levert misschien weer meer ogen gericht op jouw website op. En als iemand het met je eens is bestaat ook de kans dat je een link ontvangt van iemand!
There's no such thing as LSI keywords -- anyone who's telling you otherwise is mistaken, sorry.
— 🦝 John (personal) 🦝 (@JohnMu) 30 juli 2019
Natuurlijk, als je de featured snippet van een hoog volume zoekwoord kan pakken, pak je die. Maar misschien werkt het makkelijker, sneller, als je richt op de makkelijkere. Bekijk de zoekopdrachten waarop je graag wil ranken, en waarbij jij ook al in de top 10 staat. Vergelijk jouw pagina met die van de pagina waar de featured snippet gebruikt worden en verbeter jouw website aan de hand van wat je vindt.
Soms heb je unieke afbeeldingen die door andere partijen gebruikt worden een verhaal duidelijk te maken. De link naar jouw afbeelding voegt weinig toe aan jouw vindbaarheid. Je kunt afbeeldingen van jouw website door Google halen om te kijken of de url vaker gebruikt word. Schrijf die mensen aan en vraag om een link/ bron vermelding bij de afbeelding te plaatsen.
Controleer je links en zorg ervoor dat je geen links hebt naar pagina‘s die niet meer bestaan. Bekijk per link goed waarom de pagina het niet meer doet, waarom is de oorspronkelijke content verwijderd? Pas of de links aan, zorg ervoor dat de pagina het weer doet of verwijs naar andere pagina's. Laat je links in iedergeval niet op niet bestaande pagina's uitkomen!
Laat een expert naar je website kijken, het liefste 1 keer per jaar. Op die manier ondervang je eventueel slechter presterende pagina‘s en kun je hier focus op leggen. Het verwijderen van pagina‘s behoort ook tot de mogelijkheden.
Backlinks blijven ook in 2022 een van de 3 belangrijkste ranking factoren in Google. Blijf ook in 2022 backlinks verwerven naar jouw website.
Goede backlinks blijven dus een belangrijke factor om goed te scoren binnen Google. Jij neemt toch ook nog steeds advies aan van je vrienden?